Контрафакт — це підробка (копія оригіналу) або імітація продукту, зазвичай призначена для обману покупців.
Контрафактна продукція — це ті товари, які виробляються з порушенням авторських прав або незаконним використанням торгових марок.
Сьогодні поговоримо про відмінності фальсифікату і підробки, окреслимо ознаки контрафакту, розкажемо про те, якої шкоди для покупців і бізнесу завдає торгівля контрафактною продукцією. Також розповімо про законодавче регулювання питання і відповідальність, яка може настати у недобросовісного виробника.
Приклади контрафактної продукції
Контрафактна продукція може становити серйозну небезпеку для здоров’я споживачів, а також завдати фінансових збитків брендам і законним виробникам. Щоб краще зрозуміти, про що йдеться, розгляньмо приклади контрафактної продукції в різних категоріях товарів:
- Фармацевтичні препарати. Контрафактні лікарські засоби в кращому разі неефективні, але можуть бути навіть смертельно небезпечними для здоров’я. Це пояснюється тим, що їхнє виробництво ніяк не контролюється виробниками оригінальних препаратів.
- Електроніка. Підроблені електронні пристрої часто небезпечні через використання неякісних компонентів. Вони характеризуються підвищеним ризиком загоряння або навіть вибуху, абсолютно непередбачувані в роботі.
- Алкоголь і тютюн. Контрафактні спиртні напої та тютюнові вироби нерідко містять шкідливі добавки, які серйозно загрожують здоров’ю.
- Автомобільні запчастини та моторне мастило. Наприклад, неоригінальні гальмівні колодки чи диски підвищують ризик виникнення аварії, а мастило для двигуна низької якості нерідко призводить до його швидкої поломки.
- Дитячі іграшки. Неоригінальні іграшки можуть виготовлятись з токсичних матеріалів, мати гострі краї або дрібні деталі, що дуже небезпечно для маленької дитини.
- Косметика. У складі контрафактних косметичних засобів нерідко зустрічаються інгредієнти, що викликають алергії, провокують подразнення і висипи на тілі.
- Програмне забезпечення. Неліцензійні програми можуть працювати неефективно, а часто і слугувати лазівкою для проникнення шкідливого ПЗ на пристрій.
Закон про контрафактну продукцію
Українські закони роз’яснюють, що таке контрафактна продукція, і захищають права інтелектуальної власності. Також регулярно вносяться зміни до законодавства з метою його наближення до стандартів країн Європейського Союзу.
На сьогодні основними документами, що регулюють питання обігу контрафактної продукції, є:
- Митний кодекс України (стаття за контрафактну продукцію №4, п.17). Регулює контроль за ввезенням і вивозом контрафакту, надаючи митним органам право вилучення таких товарів і вжиття заходів щодо боротьби з їх незаконним обігом.
- Цивільний кодекс України (стаття 432, п.2). Передбачає, що суд у разі порушення права інтелектуальної власності може прийняти рішення про застосування невідкладних заходів: зупинення пропуску через кордон контрафакту, вилучення партії, а також застосування грошового стягнення для відшкодування збитків.
- Постанова КМУ від 17 травня 2002 р. N 674. Регулює питання припинення незаконного збуту і загалом обігу контрафактної продукції та вилучення її з обігу.
Відповідальність за контрафакт
Відповідальність за контрафакт передбачена митним законодавством і Законом про захист прав інтелектуальної власності. Якщо доведено виробництво, ввезення, зберігання або продаж контрафактної продукції, то особи, причетні до цього, можуть піддаватись різним видам покарання, передбаченим законодавством:
- відповідно до адміністративного законодавства вводяться штрафні санкції;
- тяжкі порушення, пов’язані з контрафактом, можуть призвести не тільки до штрафу за продаж, а й до позбавлення волі особи на строк, передбачений КК України, можливо з конфіскацією майна;
- власники прав на інтелектуальну власність можуть подати позов про відшкодування збитків, завданих контрафактною продукцією.
Особи, причетні до незаконної діяльності, стикаються з різними видами покарань за продаж і розповсюдження контрафактної продукції: штрафами, позбавленням волі, конфіскацією майна.
Боротьба з контрафактною продукцією
В Україні ведеться активна боротьба з контрафактною продукцією на законодавчому рівні, співробітниками Державної Митної Служби, Державної Виконавчої Служби. Також багато компаній пропонують бізнесу свої послуги із захисту авторських прав і припинення подальшого виробництва та обігу підробок.
Ключові моменти:
- Розробляються стратегії боротьби з піратською продукцією, включно з моніторингом ринку, експертизами для виявлення підробок, розслідуванням каналів постачання і збуту, а також судовим переслідуванням порушників.
- Відділи з боротьби з підробками та піратством надають юридичний супровід судових справ за кримінальною процедурою, а також захищають права клієнтів у судових розглядах.
- Компанії пропонують комплексні методи боротьби, включно з внесенням інтелектуальної власності до митного реєстру, виявленням контрафакту, участю в оперативно-розшукових заходах і рейдах.
У чому відмінність контрафакту від фальсифікату та підробки
Існує відмінність між визначеннями, що таке контрафактний товар, фальсифікація і підробка. В порівняльній таблиці наведені основні особливості кожного визначення.
Поняття | Відмінні риси |
Контрафакт | Копіювання оригінальних товарів і незаконне використання назв торгових марок, логотипів, інших елементів фірмового стилю. Причому виробник такої продукції намагається максимально точно відтворити виробничий процес компанії-донора, а продавець завжди видає контрафакт за оригінальний товар.Якщо ви придбали «оригінальний» iPhone у неавторизованому магазині, а під час увімкнення бачите заставку Android — перед вами контрафактний екземпляр. |
Фальсифікат | Підробки товарів різного ступеня якості та обман споживачів щодо походження та/або якості продукції. Логотипи, упаковки, етикетки тут можуть лише віддалено нагадувати аналогічні елементи бренду, з яким пов’язують виріб. Парфуми Chanel, Givenchy, Versace, які продаються на розлив у кожному підземному переході країни з 3-літрових каністр — яскравий приклад фальсифікату. |
Підробка | Вона ж копія бренду, фальсифікат, імітація оригіналу різного ступеня схожості. |
Шкода від контрафакту для бізнесу
Ми розглянули поняття контрафактної продукції, і тепер можемо перейти до питання шкоди підробок для бізнесу. Для сумлінних виробників вона дійсно колосальна:
- Контрафактні товари конкурують з оригіналами, але, як правило, реалізуються за нижчими цінами. Покупці бачать однаковий товар і здебільшого віддають перевагу дешевшій продукції, що призводить до недоотримання прибутку від продажу оригінальних товарів.
- Вкладаючи кошти в розвиток інноваційних технологій, виробник розраховує стати першим у своїй галузі. Контрафактна продукція миттєво перетворює монопольний ринок на конкурентний, позбавляючи сумлінні компанії справедливої винагороди.
- При частому зіткненні з контрафактом споживачі перестають довіряти бренду, страждає репутація компанії, яка не зуміла захистити себе на ринку.
Шкода від контрафакту для покупця
Завжди контрафактний товар — це продукція, яка створює реальні ризики для здоров’я та безпеки покупців, а також формує негативний досвід споживання.
- Контрафактні товари часто мають низьку якість через використання дешевих матеріалів і підручних засобів виробництва. Вони можуть не відповідати стандартам якості та безпеки.
- Покупці контрафакту позбавляються гарантій, сервісного обслуговування та можливості повернення продукції в разі невиправданих очікувань.
- Контрафактна косметика, ліки, продукти харчування можуть містити шкідливі та/або заборонені інгредієнти. Їх використання становить серйозний ризик для здоров’я споживачів.
Ознаки контрафактної продукції
Знаючи, що таке контрафакт і до яких хитрощів вдаються виробники підробок, уже на етапі вибору продукції ви можете запідозрити обман. Ми ж підкажемо, які ознаки найчастіше видають такі товари:
- відсутність у продавця офіційних документів: гарантійних талонів, сертифікатів якості, інструкцій з експлуатації тощо;
- неправильне або недостатньо якісне оформлення упаковки;
- схожі, але навмисно змінені логотипи або товарні знаки;
- низька якість самого товару, яка помітна навіть зовні: неакуратні шви, нитки, що стирчать тощо;
- сильно занижені ціни на продукцію, що разюче відрізняються від вартості аналогічних товарів в авторизованих магазинах;
- реалізація в місцях, не пов’язаних з офіційними точками продажу;
- відсутність можливості перевірити товар перед покупкою, відмова продавця надати інформацію про його походження і виробника.
Висновок
Розглядаючи поняття та види контрафактних товарів, ми з’ясували, що це продукція, яка незаконно імітує оригінальну продукцію, порушуючи при цьому права власників товарних знаків, патентів, авторських та інших інтелектуальних прав. Контрафактні ліки, електроніка, одяг, аксесуари та інші товари, які продаються під виглядом оригінальних, тішать нас низькою ціною, але сильно поступаються в якості оригіналам, а інколи можуть і нашкодити здоров’ю покупців. Законодавство України вдосконалює правову базу і пропонує різні види відповідальності за виробництво і реалізацію контрафакту.